Komunikačný audit internej komunikácie vo verejnej správe
Communication audit of internal communication in public administration
Keywords:
internal communication, client, ministry, public administration, employeeAbstract
In the field of public administration, communication belongs to key competences of employees as well as managers. Proper or more precisely quality communication and permanent informativeness of citizens about activities of officials, institutions is a natural output for positive perceiving of individual subjects of the public administration. To communicate with a client - an inhabitant means to be able clearly and understandably notice, purposely and carefully listen, distinguish important issues out of the unimportant ones, to be helpful towards needs of the others which leads to deliberate information transmission and in no less sense to mutual influence in the sense of “communicare est multum dare e participate.” The level of internal communication in an institution is directly reflected in quality of provided services in the form of information, data facilitation or citizen directing. The internal communication makes the primary center-line of information transmission and it is the fundamental pillar of messages sending and receiving within organisational units.
Vo verejnej správe patrí komunikácia ku kľúčovým kompetenciám zamestnancov, ako aj manažérov. Zodpovedajúca a najmä kvalitná komunikácia a sústavná informovanosť obyvateľov o činnostiach úradov, inštitúcií je prirodzeným východiskom pre pozitívne vnímanie jednotlivých subjektov verejnej správy. Komunikovať s klientom – občanom znamená byť schopný jasne a zrozumiteľne oznamovať, vedome a pozorne načúvať, rozlišovať podstatné od nepodstatného, byť ústretový k potrebám druhých, čím dochádza k účelnému prenosu informácií a v nemalej miere k vzájomnému ovplyvňovaniu v duchu „communicare est multum dare et participare“. Do kvality poskytovaných služieb formou sprostredkovania informácií, údajov či smerovanie občana sa priamo premieta úroveň vnútornej komunikácie v inštitúcii. Interná komunikácia tvorí primárnu os prenosu informácií a je základným pilierom odovzdávania a prijímania správ v rámci organizačných celkov.
Kľúčové slová: interná komunikácia, klient, ministerstvo, verejná správa, zamestnanec.
References
DUDINSKÁ, E. a kol. 2009. Manažment v sociálnych službách. Prešov: Vydavateľstvo Michala Vaška, 2009, 256 s. ISBN 978-80-7165-756-9.
ĎURKOVÁ, K. - MÁLIKOVÁ, I. 2011. Vyššie územné celky a ich interná komunikácia. Trnava: Fakulta masmediálnej komunikácie UCM, 2011. 120 s. ISBN 978-80-8105-329-0.
HARAUSOVÁ, H. 2013. Komunikácia v organizácii. Košice: UPJŠ, Fakulta verejnej správy, 2013. 120 s. ISBN 978-80-8152-019-8.
HOLÁ, J. 2006. Interní komunikace ve firmě. Brno: Computer Press, 2006. 170s. ISBN 880-251-1250-0.
LUKÁČ, M. 2015. Koniec neefektívnej marketingovej komunikácie v múzeách. Trnava: OZ FSV UCM, 162 s. ISBN 978-80-971952-1-2.
PRIEČKOVÁ, K. 2011. Postavenie manažéra vo verejnej správe a nároky kladené na jeho osobnosť. In: Aktuálne trendy v manažmente verejnej správy. Bratislava: VŠEMVS, 2011. ISBN 978-80-8137-001-4, s. 295 – 301.
TEJ, J. 2011. Správa a manažment. Prešov: Prešovská univerzita. 2011.163 s. ISBN 978-80-555-0476-6. Dostupné na: http://www.pulib.sk/web/kniznica/elpub/dokument/Tej2
SZARKOVÁ, M. a kol. 2002. Komunikácia v manažmente. Bratislava: EKONÓM, 2002. ISBN 80-225-1585-X.
VYBÍHAL, V. - CEDIDLOVÁ, M. 2014. Fiscal Effectiveness of Investment Incentives and Competition, Vilnius : Versus aureus Publishers, 2014. 162 s. ISBN 978-9955-34-498-8.
ŽÚBOROVÁ, V. 2012. Role of communication in policy making. In: Selected aspects of local and regional development / Daniel Klimovský, Katarzyna Radzik-Maruszak (editors); reviewers: Petr Jüptner, Uroš Pinterič. - Nova Gorica: School of Advanced Social Studies Nova Gorica, 2012. ISBN 978-961-6718-06-6, s. 118-131.