Percepcia politických bilboardov slovenskými voličmi z aspektu Genderovej diferenciácie vo volebnej kampani vyššieho územného celku v Bratislavskom kraji v roku 2013

Perception of political billboards by Slovak voters from the aspect of Gender differentiation in the election campaign of a higher territorial unit in the Bratislava Region in 2013

Authors

  • Ivana Polakevičová Katedra masmediálnej komunikácie a reklamy Filozofická fakulta UKF v Nitre
  • Marcel Licényi Katedra politológie, Trenčianska univerzita Alexandra Dubčeka v Trenčíne

Keywords:

political marketing, election campaign, regions, outdoor advertising, billboards

Abstract

At present, there is no doubt, that political marketing has a significant role in the campaign of a political entity in an election, or in a referendum. Political entities use marketing not only in parliamentary or presidential elections, but also in communal elections, or in the higher territorial unit elections. This research study offers us an analysis the political marketing of candidates for the head office of the higher territorial unit in the election campaign for authorities in the self-governing region in 2013. We focused on the perception of billboards as one of the most common forms of outdoor advertising in political marketing with an emphasis on gender differentiation potential voters.

V súčasnosti politický marketing plní významnú úlohu v kampani politického subjektu vo voľbách, či referende. Politické subjekty využívajú marketing nielen
v parlamentných a prezidentských voľbách, ale aj v komunálnych voľbách, či voľbách do vyšších územných celkov. Výskumná štúdia ponúka analýzu politického marketingu kandidátov na predsedu vyššieho územného celku vo volebnej kampane do orgánov bratislavského samosprávneho kraja v roku 2013. Zamerali sme sa na percepciu bilboardov ako jednej z najčastejších foriem vonkajšej reklamy v rámci politického marketingu s akcentom na genderovú diferenciáciu potencionálnych voličov.


Kľúčové slová: politický marketing, volebná kampaň, samosprávne kraje, vonkajšia reklama, billboardy

References

BAINES, P. ET AL. 2014. Positioning in political marketing: How semiotic analysis adds value to traditional survey approaches. In Journal of Marketing Management. 2014. vol. 30, no. 1-2, p.172-200.

BRADOVÁ, E. 2005. Od lokálních mítinků k politickému marketingu. Brno: Masarykovauniverzita v Brně, 2005, ISBN 80-210-3800-4.

COMAN, L. 2013. The role of the public image of the parties and of the candidates in the democratic elections. In Analele Universitati din Craiova – Seria Stiinte Filologice, Lingvistica. 2013. vol. 35, no. 1-2, p. 207-219.

DENVER, D., GORDON, H. 2002. Post-Fordism in the Constituencies? Campaign effects in elections and referendums. In: Do Political Campaigns Matter? Campaing

Effects in elections and referendums. London : Routledge, p. 70-126.

DŽUPINA, M. – FANDELOVÁ, M. – MARKOVÁ, D. – TIRPÁKOVÁ, A. 2013. Vnímanie sociálnej zodpovednosti a vek. In Analýza a výskum v marketingovej komunikácii. ISSN 1339-3715. 2013. vol. 1, no. 1, p. 41-51.

EDEGOH, L. O. N. ET AL. 2013. Television as Medium of Political Advertising During elections in Anambra State, Nigeria. In Asian Journal of Sciences and Humanities.

ISSN 2186-8484, 2013, vol. 2, no. 3, p. 375-385.

JENTGES, E. ET AL. 2013. Communication of political interest groups in Schwitzerland: Adressees, channels and Instruments. In Studies in Communication Sciences. ISSN 1424-4896, 2013. vol. 13, no. 1, p. 33-40.

KIM, Y. 2011. The contribution of social network sites to exposure to political difference: The relationships among SNSs, online polical messaging and exposure to cross-cutting perspectives. In Computers in Human Behavior. ISSN 0747-5632, 2011. vol. 27, no. 2, p. 971-977.

KŘEČEK, J. 2013. Politická komunikace. Od res publica po public relations. Praha : Grada, 176 s. ISBN 978-80-247-3536.

KUBÁČEK, J. 2012. Slovník politického managmentu a volebního marketingu. Praha : Grada, 104 s. ISBN 978-80-247-4013-3.

LESÁKOVÁ, D. 2003. Podstata politického marketingu.. In: Zborník z vedeckého seminára Marketing v politike. Bratislava : Ekonomická univerzita v Bratislave, 2003.

ISBN 80-225-1767-4.

LINCÉNYI, M., FABUŠ, M., OTRUBČÁK, P.: Marketing : Vybrané kapitoly. - 1. vyd. -Trenčín : TnUAD, 2011. - 117 s. - ISBN 978-80-8075-514-0.

NEWMAN, B., I. 1999. In: Handbook of Political Marketing. California : SagePublications, 1999, ISBN 0-7619-1109-X.

NIFFENEGEGER, P., 1989. Strategies for success from the political marketers. In: Journal of Consumer Marketing, 1989, No 6, p. 45-51, ISSSN 0309-0566.

Rozhodnutie predsedu NR SR č. 191/2013 Z. z. zo dňa 3. júla 2013 o konaní volieb do zastupiteľstiev samosprávnych krajov a voľby predsedov samosprávnych krajov.

Rozhodnutie predsedu NR SR č. 359/2013 Z. z. zo dňa 11. novembra 2013 o konaní druhého kola volieb do zastupiteľstiev samosprávnych krajov a voľby predsedov samosprávnych krajov.

SHAMA, A., 1975. The marketing of Political Candidates. In : Journal of the Academy of Marketing Science, 1975, No 4.

SCHMITT, B., R., FARRELL, D, M. et al. 2002. Do Political Campaigns Matter? Campaign effects in elections and referendums. London: Routledge. 2002.

SPOUSTA, J. 2001. Volební kampaň a její účinek. In: Krajské volby 2000. FAkta, názory a komentáře. Praha : CEVRO, 2001.

STANYER, J. 2007. Modern Political Communications. Cambridge : Polity Press, 2007. 240 s. ISBN 978-07456-2797-7.

ŠTĚDROŇ, B. ET AL. 2013. Politika a politický marketing. Praha : C. H. Beck, 2013. 255 s. ISBN 978-80-7400-448-3.

ŠTENSOVÁ, A. 2003. Základné východiská teorie marketingu v politike. In: Zborník z vedeckého seminára Marketing v politike. Bratislava : Ekonomická univerzita v

Bratislave, 2003. ISBN 80-225-1767-4.

VESNIC-ALUJEVIC, L. 2012. Political participation and web 2.0 in Europe: A case study of Facebook. In Public Relations Review. ISSN 0363-8111, 2012, vol. 38, no. 3, p. 466-470.

WRING, D. 2002. Conceptualising Political Marketing. In: The Idea of Political Marketing. Westport, Connectitcut, London : Praeger, pú 171-186, 2002.

zákon č. 303/2001 o voľbách do orgánov samosprávnych krajov a o doplnení občianskeho súdneho poriadku v znení zákona č. 335/2007 Z. z.

Zoznam kandidátov na predsedu Bratislavského samosprávneho kraja [online] [15. 1. 2014] Dostupné na internete: http://volby.statistics.sk/osk/osk2013/staticcontent/kandidati/BA_predseda.pdf

Zoznam kandidátov na predsedu Nitrianskeho samosprávneho kraja [online] [15. 1. 2014] Dostupné na internete: http://volby.statistics.sk/osk/osk2013/staticcontent/kandidati/NR_predseda.pdf

Published

2014-06-01

How to Cite

Polakevičová, I., & Licényi, M. (2014). Percepcia politických bilboardov slovenskými voličmi z aspektu Genderovej diferenciácie vo volebnej kampani vyššieho územného celku v Bratislavskom kraji v roku 2013: Perception of political billboards by Slovak voters from the aspect of Gender differentiation in the election campaign of a higher territorial unit in the Bratislava Region in 2013. Slovak Journal of Public Policy and Public Administration, 1(2). Retrieved from https://sjpppa.fsvucm.sk/index.php/journal/article/view/18